فروشگاه

مقالات

مقالات

تقویت انگشت گذاری در تار و سه تار

  • انتشار1397/11/09
  • بازدید
تقویت انگشت گذاری در تار و سه تار

این مقاله را جهت تقویت و همچنین افزایش کیفیت انگشت گذاری برای نوازندگان تار و سه تار در وب سایت نت به نت تنظیم کرده ام  . چون تکنیک های انگشت گذاری این دو سازمشابه همدیگر هستند ، لذا این مطالب برای نوازندگان تار و سه تار مفید میباشد . موضوعاتی که برای بسیاری از نوازندگان در زمینه انگشت گذاری تبدیل به چالش شده است را بررسی میکنیم و در ادامه قصد داریم مشکلات نام برده را رفع کنیم .

 

  1. صدای نامطبوع حاصل از انگشت گذاری
  2. وضعیت نوک انگشت برای گرفتن پرده ها
  3. نیافتن پرده ها موقع انگشت گذاری در سه تار
  4. چگونه سرعت انگشت گذاری را بیشتر کنیم

 

این چهار مورد برای بسیاری از هنرجویان تار و سه تار . مخصوصاً نوازندگان مبتدی ، تبدیل به چالشی بزرگ شده است . هنرجویانی داشته ام که به خاطر این مشکلات دلسرد شده اند و ساز را کنار گذاشته اند . افسوس خوردم که چرا منبعی نبود تا این عزیزان را راهنمایی کند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند . لذا با توجه به سوالات هنرجویانم این مقاله مفید و کاربردی را تنظیم کردم . در ادامه مقاله ، بررسی میکنیم چگونه این مشکلات را رفع کنیم و چگونه به سرعت و کیفیت انگشت گذاری خود بیافزاییم .

 

اکثر صداهای ناقص در انگشت گذاری سه تار مربوط به انگشت سوم است

 

این سوال را خیلی از هنرجویان میپرسند و عنوان میکنند ، صدایی که از سازم بیرون می آید آنطور نیست که شما مینوازید . انگار صدای نت ناقص است و به دلم نمینشیند . باید چه کار کنم ؟ 

 

 آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

این سناریو را تصور کنید

 

ساز را برداشته اید و شروع میکنید به تمرین یک قطعه ای با این پیش فرض که سه نت را قرار است بگیرید که باید به ترتیب از انگشت اول بعد دوم و بعد سوم را روی پرده های ر – می – فا ، قرار دهید  . با انگشت اول پرده « ر » را میگیرید ، بعد با انگشت دوم پرده « می » و حالا نوبت به پرده « فا » میرسد . از سوالات مشترک هنرجویان به نکته ای  پی بردم . اکثر دوستانی که از صدای نا مطبوع موقع انگشت گذاری شاکی بودند هنگام قرار دادن « انگشت سوم » روی پرده سوم دچار مشکل میشدند  . به ادامه داستان توجه کنید . حالا نوبت به گرفتن پرده « فا » با انگشت سوم است . هرچقدر تلاش میکنید انگشت به پرده نمیرسد و یا اگر هم میرسید خیلی بد حالت روی پرده قرار میگیرد . وقتی مضراب میزنید میبینید که صدایی ناقص و بی حال از ساز بیرون می آید . در مقاله مربوط به نکات کلیدی انگشت گذاری هم این را عنوان کرده ام . انگشت اول و دوم که راحت به پرده ها میرسد . برای رسیدن انگشت سوم به پرده ، باید کمی مچ دست خود را بشکنید . وقتی کف دستتان به دسته ساز چسبیده باشد ، انگشت سوم به سختی به پرده میرسد و طبیتاً صدای نا مطبوعی خواهد داد . نکته بعدی که باعث میشود موقع انگشت گذاری ، صدای بدی از ساز تولید شود مربوط به نوک انگشتان است

 

 

 

وضعیت نوک انگشت برای گرفتن پرده ها 

 

 

1 – وضعیت دقیق نوک انگشت 

نوک انگشتی که قرار است روی پرده قرار گیرد را دقیقاً یک میلیمتر پشت پرده قرار دهید . در غیر این صورت صدای ناقصی تولید میشود . با مشاهده وضعیت انگشت خیلی از هنرجویان متوجه شدم یا انگشت را عقبتر از پرده میگیرند و یا اینکه دقیقا روی پرده انگشت میگذارند . پس تاکید میکنم انگشت را دقیقا پشت پرده قرار دهید .

 

برای اطلاع از قیمت انواع ساز سه تار و خرید سه تار اصل اینجا را کلیک کنید

 

2- فشارمناسب نوک انگشت روی پرده

فشاری که روی پرده وارد میکنید خیلی مهم است . اگر ضعیف پرده را بگیرید ، صدا ناقص و گِز مانند خواهد بود . نه آنقدر فشار زیاد باشد که نوک انگشتتان درد بگیرد و نا آنقدر ضعیف که صدای ناقصی حاصل شود . قلق این کار فقط با تمرین به دست می آید  . با تمرین بیشتر درک خواهید کرد چه فشاری وارد کنید که صدای کامل و سالمی تولید کنید . نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که حتما ناخن های انگشتانی که قرار است با آن پرده ها را بگیرید کوتاه باشد . برای اطلاعات بیشتر در مورد ناخن پیشنهاد میکنم مقاله ناخن نوازنده سه تار را مطالعه کنید . چون نه تنها نمیتوانید درست پرده ها را بگیرید ، بلکه پرده ها و دسته ساز را زخمی خواهید کرد .

 

 

 

آموزش مقدماتی سه تار « بخش ماهور »

 

 

موقع تمرین پرده ها را پیدا نمیکنم

 

سوال دیگری که ذهن بسیاری از هنرجویان را درگیر کرده این است که موقع انگشت گذاری پرده ها را پیدا نمیکنند . من علت این را فقط عدم تمرین کافی میدانم . چون اگر مرحله به مرحله با درسهای کتاب استاد ذوالفنون یا هر کتابی که از مقدمه شروع کرده باشد پیش رفته باشید به این مشکل بر نمیخورید . اما با تمام این اوصاف اگر باز هم در زمینه شناخت پرده های تار و سه تار مشکل دارید ، پیشنهاد میکنم مقاله آشنایی با پرده های سه تار مطالعه بفرمایید . پیشنهادی که میتوانم به شما داشته باشم این است که اگر اوایل نوازندگی شماست ، میتوانید نام پرده ها را مانند کار این هنرجوی عزیز با برچسب روی دسته ساز بچسبانید . تا مدتی میتوانید از این روش استفاده کنید و بعد از اینکه پرده ها را حفظ شدید برچسب ها را بکنید .

 

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

چگونه سرعت انگشت گذاری را بیشتر کنیم 

 

سرعت انگشت گذاری نه تنها به مفهوم نواختن قطعات تند و ریتمیک است . منظور اینکه بتوانید یک آهنگ را روان و بدون مشکل انگشت گذاری کنید . بدون شک اولین و مهمترین عامل در این امر « تمرین » است . شما هر قطعه ای را حداقل 15 بار کامل بنوازید طبیعتاً به پرده های آن آهنگ مسلط میشوید و خیلی راحت و روان انگشت گذاری میکنید . اما اگر فراتر از این موضوع فکر میکنید و قصد دارید به مراتب در این مورد قویتر شوید پیشنهاد میکنم « اتود » کار کنید .

 

 

 

اتود در موسیقی چیست ؟

 

به تمریناتی پی در پی روی پرده های خاص با سرعت های گوناگون اتود میگویند کتابهایی هستند که اتودهایی داخل آنها نوشته شده . اما این کار را خودتان هم میتوانید انجام دهید و بدون نیاز به نت خاصی اتودهایی را برای خود انجام دهید و جدای از درسهای کتاب دقایقی را به تقویت انگشت گذاری خود اختصاص دهید . به عنوان مثال نت های « دو – ر – می – فا » را در نظر بگیرید . سیم اول را دست باز و بعد پرده های ر – می – فا را بگیرید . چند بار روی این پرده ها رفت و برگشت کنید . این کار را روی سیم دوم هم میتوانید انجام دهید . سیم اول سل دست باز بعد پرده های لا – سی – دو . این حالت را هم بارها به صورت رفت و برگشتی تکرار کنید . روش دیگر این است که میتوانید روی هر دو سیم مانور بدهید . از سیم سُل شروع کرده روی پردهای لا – سی – دو را بگیرید و حالا ادامه را روی سیم اول انجام دهید . چند بار به صورت پی در پی روی پرده های بالا دسته رفت و برگشت کنید . این حرکت را با سرعت کم آغاز کنید و به تدریج سرعت آن را افزایش دهید . این تمرینات تمرکز شما را بیشتر میکند و  باعث افزایش سرعت انگشت گذاری شما میشود . این روش را در پایین دسته هم میتوانید انجام دهید . به سلیقه خود چند پرده را انتخاب کنید و سپس روی آنها مانور بدهید . در ویدئوی آموزشی این مقاله موضوع را بهتر درک خواهید کرد

 

ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید

 

 

 

 

 اگر به ساز سنتور علاقه دارین پیشنهاد میکنیم حتما از قسمت آموزش سنتور سایت نت به نت دیدن کنید.

سوالات متداول

در مبحث انگشت گذاری مهمترین عامل موفقیت، تسلط کافی روی جای پرده هاست. این مهارت با گذر زمان و تمرین مناسب به دست می آید. اگر یادگیری تار و سه تار را به تازگی شروع کرده اید، این مشکل کاملا طبیعی است و با تمرینات منظم پس از یکی دو ماه رفع می شود. اما اگر بعد از ماه ها هنوز مشکل پیدا کردن پرده ها را دارید، یعنی شما به اندازه کافی تمرین نکرده اید و اجازه نداده اید تا جای پرده ها ملکه ذهن شما شود. پس توصیه می کنیم تمرینات مربوط به تقویت انگشت گذاری را بیشتر انجام داده و پرده شناسی خود را به صورت تئوری و عملی تقویت کنید.
سرعت انگشت گذاری نه فقط به مفهوم نواختن قطعات تند و ریتمیک است، بلکه منظور این است که بتوانید یک آهنگ را روان و بدون مشکل انگشت گذاری کنید . بدون شک اولین و مهمترین عامل در این امر تمرین است. شما اگر هر قطعه ای را حداقل 15 بار کامل بنوازید طبیعتاً به پرده های آن آهنگ مسلط میشوید و خیلی راحت و روان انگشت گذاری میکنید . اما اگر فراتر از این موضوع فکر میکنید و قصد دارید به مراتب در این مورد قوی تر شوید پیشنهاد میکنیم «اتود» کار کنید.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما